*Yhteistyössä Havila Voyages*
Norjan vuonoristeily Havilalla
Norjan rannikkoristeilyä eli ns. hurtigruten reittiä kuvaillaan maailman kauneimmaksi merireitiksi ja voin täysin sydämin yhtyä tuohon 11 päivän risteilykokemuksen jälkeen. Itse olin vain kerran aiemmin käynyt Oslossa ja siitäkin on jo n. 20 v aikaa, joten kokemukset Norjasta olivat aika vähissä. Ainoa mielikuva mitä Norjasta oikeastaan minulla oli, että se on hirmuisen kallis maa, mutta siinäpä ne sitten olivatkin. Mutta tämän risteilyn jälkeen olin kyllä aivan myyty Norjan kauneuteen. Miten uskomattoman kauniita maisemia tuolla reitillä olikaan lumisine vuorenhuippuineen, joista valuva vesi muodosti kimaltelevia vesiputouksia, vehreitä laaksoja, kauniita kalastajakyliä ja tietysti valaiden bongailua. Uskomattoman paljon nähtävää ja koettavaa tuon Havilan risteilyn aikana. Onneksi älysin tyhjentää puhelimeni muistin lähes tyhjäksi ennen risteilyä, koska kuvia tuli otettua useampi tuhat matkan aikana ja olihan sitä vähän väliä juostava parvekkeelle tai kannelle ihastelemaan Norjan upeita maisemia ja tietysti kuvaamassa vähän väliä.
Vuodesta 2021 alkaen Norjan valtion tukemaa Hurtigruten postireittiä operoi nyt myös Havila Voyages. Havilan varustamon neljä laivaa ovat upouusia ja huippumoderneja- ympäristöystävällisiä sähköhybridilaivoja, jotka käyttävät pääpolttoaineena nesteytettyä maakaasua. Laiva pystyy kulkemaan myös jopa neljä tuntia pelkällä akulla. Jäähdytysveden ja aluksien käyttämän energiajärjestelmän ylijäämälämpö otetaan talteen ja hyödynnetään mm. laivan lämmitykseen, suihkuveden kuumennukseen sekä porealtaan lämmitykseen. Kyseessä voidaan siis sanoa olevan yksi maailman ekologisimmista laivoista.
Laivalla on myös panostettu ruokahävikin vähentämiseen ja mitään jätteitä ei päädy mereen, vaan laivalla on myös toimiva kierrätysjärjestelmä. Matkustajia yhteen Havilan alukseen mahtuu 640 ja hyttejä löytyy 179 kpl.
Havilan laivat ovat näppärän kokoisia ja niistä poistuminen ja sisääntulo oli todella nopeaa. Ei pitkiä odotusaikoja, vaan heti kun laiva oli laiturissa kiinni, pääsi jo ulos, joten maissa oli myös helppo piipahtaa jaloittelemassa kunhan piti huolen, että on laivassa takaisin viimeistään 10 min ennen lähtöaikaa.
Havila kuljettaa risteilymatkustajien lisäksi samalla myös rannikkokaupunkeihin rahtia ja rannikolla asuvia asukkaita. Havilan laivat liikennöivät ympäri vuoden eli myös talviaikaan, koska reitti ei jäädy umpeen johtuen Golf-merivirrasta.
Havila Voyages risteilyreitti
Meidän matkamme alkoi Norjan Bergenistä ja matkattiin laivan kyyydissä ylös Kirkkoniemeen asti ja palattiin samaa reittiä alas Trondheimiin, josta meillä oli lento takaisin Suomeen. Meidän matkanteko Havilan kyydissä kesti yhteensä 11 päivää (10 yötä) ja matkan aikana pääsimme kokemaan 34 satamaa. Ns. täysipitkä risteily Bergenistä Bergeniin olisi 11 yötä eli hyppäsimme pois yhtä päivää aiemmin. Syynä tähän oli se, että meidän piti ehtiä takaisin Suomeen esikoisen rippileirin alkamisen vuoksi.
Lensimme Bergeniin jo hyvissä ajoin lähtöaamuna, vaikka laiva lähtikin vasta illalla. Halusin kuitenkin pelata varman päälle, jos lento sattuisi olemaan myöhässä. Laiva kun ei odota muutamaa tulijaa ja pahimmassa tapauksessa olisi mennyt koko risteily ohi suun, jos lento ei olisi ollutkaan aikataulussa. Kiitos aamulennon ehdimme näin ollen tutustumaan myös itse Bergenin kaupunkiin, josta voisinkin kirjoitella teille vielä ihan oman postauksensa sitten myöhemmin.
Norjan rannikon risteilyreitti on todella monipuolinen ja matkan varrelle osuu mm. värikkäistä taloista kanavan varrella tunnettu Trondheim, jugedtyylistään tunnettu Ålesund, maailman upein Geirangerin vuono, Tromssa kaapelivaunuineen, upea Lofootit, Hammerfest poroineen sekä ns. kääntymispisteenä toimiva Kirkenes Venäjän rajalla. Esittelen tässä postauksessa tuolla alempana muutaman näistä kohteista vielä tarkemmin, joten pääsette näkemään vähän enemmän tämän ristelyreitin monipuolisuudesta.
Hurtigruten reitillä Norjassa saa kokea myös keskikesän auringon huuman. Eihän sitä osannut edes mennä nukkumaan, kun klo 12 yöllä paistoi aurinko, jota piti tietysti jäädä ihailemaan hytin parvekkeelle. Onneksi hytistä löytyvät kunnon pimentävät verhot, koska muutoin nukkumisesta ei olisi varmaan tullut mitään valoisuuden takia.
Havilan hyttivalikoima
Havilalta löytyy hyttejä moneen eri lähtöön sisähyteistä sviitteihin. Meillä oli ihanan iso Junior Suite kattaen erillisen särmin takana olevan makuutilan sekä ns. olohuoneen. Hytissä oli lattiaan asti ulottuvat ikkunat sekä parveke, joista oli kiva seurata maisemien vaihtumisia.
Junior Suitessa oli 140 cm parivuode, vuodesohva, johon meille oli tehty kahdelle lapselle peti, runsaasti kaappitilaa, kääntyvä tv, jota pystyi katsomaan niin sängystä kuin sohvalta, minijääkaappi sekä kirjoituspöytä. Laivassa on myös ilmainen wifi.
Alla kuva puolestaan Havilan sisähytistä. Aika tilava tuokin hyttityyppi on, mutta onhan ikkunallinen hytti tietysti aina mukavampi. Laivalta toisaalta löytyy paljon oleskelutiloja, joissa voi nauttia matkasta ja maisemien katselusta, jos haluaa valita tuon ikkunattoman hytin ja säästää vähän matkabudjetissa.
Havilan ruokaelämykset
Yksi erittäin tärkeä seikka risteilyllä on tietysti ruoka ja Havilalla se ei tuottanut pettystä. Havilan laivoilla panostetaan kulinaristiseen kokemukseen suosien lähiruokaa ja paikallisia erikoisuuksia. Luonnollisesti kun ollaan Norjassa, ravintoloissa panostetaan myös tuoreisiin meren antimiin. Risteilylipun hintaan kuuluvat aamupala, lounas sekä illallinen, mutta juomat vettä, kahvia ja teetä lukuunottamatta eivät kuulu hintaan.
Havilan tavoitteena on myös panostaa ruoka-hävikin vähentämiseen ja kaikki ruoat aamupalaa myöden tilataan listalta ja tarjoillaan pieninä annoksina. Menu vaihteli myös jonkin verran risteilyn aikana. Menu sisältää myös erikseen maksullisia annoksia, jotka ovat Havila Goldilla (kuuluu sviittiasukkaille) maksuttomia.
Mikäli nälkä pääsee yllättämään, niin Havilan Havly kahvilasta saa ostettua myös välipalaa ja jos on enemmän ns. kotiruoan ystävä, niin kahvilassa onnistuu myös lounaan nauttiminen. Havila Goldilla kahvilan valikoima oli myös ilmaista.
Havila Goldin jäsenille yläbaarissa oli myös joka päivä klo 16-18 nauttivana ilmaiseksi pientä purtavaa juomineen sisältäen myös kuohuvan. Havila Goldin pystyy ostamaa myös kuka tahansa risteilyvieraista ja sillä kuuluu myös kerran per suunta 5 ruokalajin fine dining menu, jonka mekin nautimme mennen tullen.
Vuonoristeilyn retket ja satamat
Havila pysähtyy Bergenin ja Kirkkoniemen välillä yli 30 satamassa. Osassa ollaan vain tovi ja osassa vähän pidempään. Laiva kulkee myös yötäpäivää, joten osa pysähdyksistä osuu myös yöaikaan ja ovat silloin juurikin lyhyempiä.
Laivasta pääsee pois jokaisessa satamassa omatoimiretkille, mutta enemmän irti toki saa laivayhtiön järjestämistä retkistä, joita mekin otimme muutaman. Esittelen tässä nyt lyhyesti muutamat tärkeimmät satamakaupungit, joissa itse pistäydyimme maissa tai laivayhtiön järjestämillä retkillä.
Geiranger ja Trollstigen
Yksi vuonoristeilyn kohokohdista, jota ei missään nimessä kannata missata, on Geiranger ja Trollstigen, jotka säväyttävät uskomattomalla kauneudeillaan.
Geirangerin ja Trollstigenin retkestä löytyy ihan oma blogipostauksensa, joka löytyy
täältä klik.
Geirangerin vuonoon matkasimme hiljaisesti akuilla vastuullisesti matkaillen. Nykyään Geirangerin vuono on monen loistoristeilijän pysähtymissatama, mutta tähän on tulossa muutos, sillä vuodesta 2026 sinne ei enää pääse tavallisilla risteilylaivoilla elleivät ne täytä päästöttömyyden vaatimuksia, joten tuo tuleva vaatimus karsii monen ison risteilijän pääsyn sinne.
Trondheim
Laiva pysähtyy Trondheimissa muutaman tunnin, jolloin ehtii kivasti tutustumaan itse kaupunkiin. Trondheim on Norjan kolmanneksi suurin kaupunki Oslon ja Bergenin jälkeen. Kaupunki on perustettu jo yli tuhat vuotta sitten.
Trondheimin päänähtävyys on Nidaroksen katedraali 1000-luvulta. Katedraaliin pääsee tutustumaan myös sisälle pientä pääsymaksua vastaan.
Bakklandet ja Gamle Bybro eli Vanhankaupungin silta ovat myös Trondheimin kuuluisimpia nähtävyyksiä. Onhan Trondheimille juurikin tunnusomaista nämä värikkäät puutalorivistöt joen varrella.
Meidän risteily päättyi juurikin Trondheimiin, josta lensimme takaisin Suomeen. Otin meille tarkoituksella iltalähdön, jotta ehdimme tutustua kaupunkiin myös vähän syvällisemmin.
Bodo ja Saltsraumen - maailman voimakkain vuorovesivirta
Yksi mieleenpainuvimmista retkistä Norjan vuonoristeilyn aikana oli Bodøsta lähtevä RIB-kumivenesafarin, jolla mentiin katsomaan maailman voimakkainta vuorovesivirtaa eli Saltsraumenia. Ensin päälle puettiin asianmukaiset suojavarusteet laseineen, koska tuolla retkellä vesi ruiskuaa kumiveneen paahtaessa allokossa.
Saltsraumenissa meri ahtautuu kapean salmen läpi vuonoon, jolloin vedenpinnan korkeuserot voivat nousta jopa metriin. Voimakkaat virtaukset muodostavat 10 metriä leveitä ja jopa 4-5 metriä syviä vesipyörteitä. Oikeastaan koko meri muistutti valtavaa koskea ja isot vesipyörteet näyttivät siltä, että ne voisivat imaista itseensä koko veneen ja tuonne ei luonnollisesti suositella menevän omalla veneellä ilman asianmukaista kokemusta. Eipä ole eläissään tuollaista näkyä saanut kokea.
Lofootit
Norjan Lofootit ovat tunnettu vuorten ympäröimistä kauniista kalajastajakylistä. Me ehdimme piipahtaa Lofoottien Svolvaerissa myös maissa ja löysimme ihan rannanan tuntumassa sijaitsevan sotamuseon, joka oli erityisesti 15 v pojan mielenkiinnon kohde. Museossa voi tutustua toisen maailmansodan aikaiseen esineistöön, joka on kerätty ympäri maailman.
Svolvaerin sataman edustalla ottaa mereltä päin tulevat vieraat vastaan tämä kalastajan vaimo patsas, joka odottaa miestään palaavaksi kalastusreissulta. Patsas on ilmeisesti pystytetty kaikkien merellä kuolleiden kalastajien kunniaksi. Taustalla puolestaan näkyy kalojen kuivatustelineitä ja Lofootit ovat maailman suurin kuivatun turskan tuottaja. Kuivattu kala voi säilyä jopa 20 vuotta. Saimme itseasiassa maistaa tuota kuivattua turskaa laivalla ja sanotaanko näin kaunistellen, että ei ehkä ihan ollut omaan makuuni.
Tromssa
Tromassa on Pohjois-Norjan suurin kaupunki ja sitä kutsutaan myös Jäämeren portiksi.
Tromsassa lähdimme laivasta omatoimiretkelle ja kävelimme Tromssan sillan yli Fjelheisen-köysiradalle, jonka kyydissä nousimme 412 metriä korkealla näköalapaikalle. Ylhäällä tuuli aikamoisesti, mutta maisemat olivat kyllä sinne menon väärti.
Meidän kävelymatkan varrella tuli vastaan myös kuuluisa Tromssan maamerkki eli Jäämerenkatedraali vuodelta 1965.
Nordkapp / Honninsvåg
Honningsvågin satamasta matkasimme bussilla kohti Euroopan pohjoisinta paikka, tuntureiden ympäröimää Nordkappia. Honningsvågista on Nordkappiin n. 33 km matka ja reitti kulkee puuttomien tuntureiden yli ja matkalla saimme bongailla myös lukuisia porolaumoja.
Nordkappin symbolina toimi the Globe-patsas, joka muistuttaa maapalloa ja on myös erittäin suosittu kuvauspaikka. Saikin odotella jonkunmoisen tovin, että sai otettua kuvan tästä pallurasta ilman hirmuista ihmispaljoutta sen ympärillä. Alueella on myös Nordkapphall, josta löytyy ravintola, matkamuistomyymälä sekä näyttelyitä.
Hammerfest
Hammerfestissä teimme omatoimiretken kaupunkiin ja ensimmäiseksi meitä vastaan tuli poro, joka söi tyytyväisenä parkkipaikan viereisellä nurmikolla. Uteliaina lähdimme tietysti seuralailemaan, että mihinkäs se on matkalla keskellä kaupunkia ja tyytyväisenä se lähti jolkottelemaan autotietä pitkin ylös omakotitalon pihalle, jossa odottikin lukuisia sen kaveruksia. Taisivat porot olla Hammerfestin arkipäivää, koska paikalliset ajalivat autolla keskustassa sulassa sovussa niiden kanssa eikä kukaan kiinnittänyt niihin mitään huomiota.
Kirkenes
Laivan päätepiste Pohjois-Norjassa on Kirkenes eli Kirkkoniemi lähellä Venäjän rajaa. Täällä otimme Havilan järjestämän retken Kirkenesin snowhotelliin eli lumihotelliin, joka olikin sen verran mieleenpainuva kokemus, että se ansaitsee ihan oman blogipostauksensa.
Kannattaako Norjan vuonoristeilylle lähteä?
Tähän ei ole kuin yksi vastaus ja se on ehdottomasti kyllä. Norjan vuonoristeily hurtigruten reitillä oli kyllä once in a life experience ja rannikkoristeilyn aikana näki todella paljon ja sellaisia maisemia mitä et maaltakäsin voi kokea. Mereltäkäsin katsottuna maisemat aukeavat ihan eri tavalla ja maisemat vaihtumat myös koko ajan. Eikä tätä hurtigruten reittiä ole turhaan kehuttu maailman kauneimmaksi risteilyreitiksi.
Merellä pystyi myös kokemaan niin paljon muutakin mitä mantereella jää näkemättä. Esim. valaat, joita saimme nähdä lähietäisyydeltä monen monta kertaa, pohjoisen napapiirin ylityksen, upeat Norjan kalastajakylät mereltä päin katsottuna sekä tietysti upeat Norjan vuonot.
Tässä kohdin ylitetään pohjoinen napapiiri eli arctic circle.
Sään salliessa Havila pistäytyy myös kääntymässä Trollfjordenissa, joka on kapea vuono ja sanotaan olevan yksi Lofoottien upeimmista luonnonihmeistä. Laivan kulkiessa Trollfjordenia tuntui, että kallioseinämiin voisi suurinpiirtein koskea ja miten ihmeessä laivan saan käännettyä niin kapeassa vuonon poukamassa. Onneksi ei tarvinnut tuota käännöstä olla ohjaamassa, kun tuntui että laiva ottaa kiinni vuorenseinämiin kääntyessään, mutta niin se vaan kettereästi teki käännöksen lähes paikoillaan.
Me olimme jo hytissä menossa nukkumaan laivan mennessä Trollfjordeniin ja yökkärit päällä, kun huomasin hytin parvekkeella että nyt mennään todella läheltä mannerta ja olisi melkein voinut koskea ohitettaviin kallioseinämiin. No arvatenkin sitä oli äkkiä heitettävä takki päälle ja rynnättävä jälleen kerran kannella katsomaan, että missä sitä oikein ollaan.
Laivan kahdeksannella kannella voi ihailla maisemia niin ulkona kuin sisällä. Laivan ympäri pääsee myös kävelemään laivan kyljessä olevia ulkonevia kulkukäytäviä pitkin meren pauhatessa alla. Ihan kivasti sielläkin pystyi kävelemään näin korkean paikan kammoisena, kunhan en katsonut sitä alla pauhaavaa merta, joka pilkisti ritilöiden välistä.
Mitä Norjan hurtigruten vuonoristeily maksaa?
Sain paljon kyselyjä, että mitä Norjan vuonoristeilyt maksavat. Tähän ei sitten olekaan ihan yksioikoista vastausta, vaan hintaan vaikuttaa niin moni asia.
Ensinnäkin tietysti hyttivalinta on yksi merkittävimmistä hintaan vaikuttavista asioista ja toiseksi tietysti vuodenaika. Havila risteilee ympäri vuoden ja talvella Hurtigruten reitillä voi kokea revontulet ja kesällä tietysti keskiyön auringon. Kesäkaudella hinnat ovat luonnollisesti hieman korkeammat mitä talvella, koska kesä on luonnollisesti parasta sesonkiaikaa.
Kolmas hintaan vaikuttava tekijä on, että kuinka pitkän risteilyn ottaa. Norjan vuonoristeilyn voi tehdä myös esim. 6 päivän mittaisena eli Bergenistä Kirkkoniemeen, jolloin hinta tietysti on myös vähän edullisempi. Risteilyn voi räätälöidä myös itselle sopivien satamien väliseksi eli olla kyydissä vaikka vain Bergenistä Trondheimiin ja päästä näin kokemaan kesäkaudella Geirangerin upea vuono ja Trollstigen. Toki risteilystä saa eniten irti, jos menee Bergenistä ylös Kirkkoniemeen asti.
Kenelle vuonoristeily sopii?
Tähän kysymykseen on oikeastaan aika vaikea vastata ja riippuu paljon mitä on hakemassa. Jos liikenteessä on ihan pienten lasten kanssa, niin kannattaa pitää mielessä, että laivalla ei ole varsinaisesti mitään aktiviteettejä pientä leikkinurkkausta lukuunottamatta. Laivalta ei löydy yökerhoja, loistoristeilylle tyypillisiä show-esityksiä, liukumäkiä eikä uima-altaita poreammeita lukuunottamatta. Aika vähän laivalla oli myöskään pieniä lapsia, vaan keski-ikä oli vähän varttuneempaa ja laivan konsepti on ilmiselvästi tarkoitettu enemmänkin aikuiseen makuun.
Toki meillä riitti tekemistä 9 v, 13 v ja 15 v lasten kanssa ja eivät kertaakaan todenneet risteilyn aikana, että olisi tylsää. Laiva kuitenkin pysähtyy jatkuvasti eri satamissa ja maissa käynti oli tietysti oma päivän kohokohtansa ja käytiin useasti myös laivan ulkoporealtaissa ja saunomassa. Laivalta löytyy myös sali juoksumattoineen. Oikeastaan vuonoristeilyllä riittää hyvä ruoka ja nämä uskomattoman kauniit Norjan vuonomaisemat. Mitä sitä muuta tarvitaankaan.
Norjan vuonoristeilyn tarkoituksena on nimenomaan nauttia upeista Norjan maisemista ja syödä hyvin ja nauttia olostaan. Monet lukivat kirjaa viinilasillisen äärellä ja pelasivat pelejä risteilyn aikana. Itse olin kaavaillut tekemäni kirjoitushommia, mutta eipä niihin sitten jäänyt aikaa, vaan tuo 11 päivää hurahti aika vauhdilla. Tein muutamina päivinä myös etänä töitä ja laivan ilmainen wifi-yhteys toimi moitteettomasti siihen eli etätyökin onnistuu kyllä tuolta käsin, jos vain malttaa noiden maisemien lomassa tehdä töitä.
Kiitos tämän ihanan Norjan vuonoristeilyn, nyt voi vetää aika monta rastia omalle bucket listalle. Nyt on nähty maailman kaunein rannikkoristeilyreitti, yksi maailman kauneimmista vuonoista eli Geiranger, käyty Euroopan pohjoisimmassa paikassa Nordkappissa sekä maailman pohjoisimmassa kaupungissa Hammerfestissä ja nähty valaita luonnollisessa ympäristössä sekä ylitetty napapiiri ja koettu keskiyön aurinko napapiirin pohjoispuolella.
Kiitos Havila Voyagers ja Norja uskomattomasta elämyksestä!
Kurkkaa ihmeessä myös instagramin puolelle @Kristallinhohtoa, josta löydät kaikki meidän reissun storyt täältä klik tallennettuna tilini highlightseisiin.
Ai vitsit, tämä vaikuttaa ihan mahtavalta, upeita näkymiä piisasi! Kuuulostaa, että yhtymäkohtia meidän Etelämantereelle kohdistuneeseen risteilyyn löytyy, ja mehän tykättiin siitä todella paljon. Nyt olen erityisesti miettinyt, että seuraava risteily voisi olla juurikin jonkinlainen vuonoristeily tai vaihtoehtoisesti kohteena voisi olla Huippuvuoret. Arktiset vedet kiinnostavat.
VastaaPoistaTämä oli kyllä tosiaan uskomattoman kaunis reitti ja riitti niin paljon nähtävää. Voin kyllä suositella tuota suurella sydämellä. Tuo Etelämanner risteily kuulostaa myös aika ihanalta
PoistaMonta tuttua kohdetta - joskin lentäen tai autolla tehdyiltä useammalta reissulta. Ensimmäisenä koronakesänä oli tarkoitus matkata osa tuosta reitistä Hurtigruten-laivoilla, mutta silloin varustamo mokasi pahasti miehistön karanteeneissa ja laivat jäivät sitten suurien tartuntamäärien takia satamaan. No, emme jääneet sitä sitten suremaan vaan teimme matkat lentäen Bergeniin ja Ålesundiin. Geiranger on kyllä mahtava - Ålesundista sinne pääsi päiväretkelle sellaiselle vesibussityyppisellä laivalla. Trondheimissa kävimme sitten toisena koronakesänä - kiva kesäkaupunki sekin!
VastaaPoistaIhan varmasti ollut upea reissu!
VastaaPoistaMe ollaan Bodoosen asti pohjoista päästy kulkemaan. Silloin kun reissua suunniteltiin kävi risteily mielessä niin, että osan reitistä olisi voinut tehdä laivalla. Silloin ei laivassa ollut tilaa. Oliko reissunne kalliskin?
Tämä on yksi ehdottomasti meidän haavelistalla odottavista matkoista! Juuri tuollainen konsepti, missä pääviihde ovat vaihtuvat maisemat ja kohteet on meille sopivin, sillä emme juurikaan muuta laivoilla kaipaa ruuan ja majoituksen lisäksi. Toimiva nettiyhteys on plussaa :)
VastaaPoistaNorjan vuonoristeily olisi mieluinen kokemus, ja uskon että tulee vielä toteutettuakin. Pienehkö laiva, jolla on panostettu ruokaelämyksiin, kuulostaa todella hyvältä. Perinteisemmistä isoista risteilyistä sen sijaan riitti yksi kokemus, ei ollut oma juttu.
VastaaPoistaKuulostaa kyllä upealta reissulta! Ootte kyllä Norjasta kokeneet juuri ne parhaat palat! Äitini ja siskoni kävi muutama vuosi sitten Hurtigruttenilla ja kehuivat myös, että oli kaiken sen arvoinen. Muistelen, että se reissu maksoi silloin n. 2000 euron paikkeilla. Olisi ollut kiva kuulla vähän hintahaitaria, missä summissa nämä risteilyt pyörivät :)
VastaaPoistaOlen jo pidemmän aikaa halunnut tälle risteilylle ja halu vaan kasvaa tämän postauksen myötä. Upealta reissulta kuulostaa. Tää menee muistiin ja listalle nyt.
VastaaPoistaOoh, sulla on ollut upea reissu! Olis kyllä mahtavaa päästä tutustumaan Norjaan myös mereltä käsin.
VastaaPoistaNoista kokemuksista suuri osa minulle onkin tuttuja, mutta olen lähestynyt niitä maakrapuna ja siitä on todella paljon aikaa. Eniten kiinnostaa tietysti linnut, mihin en ole koskaan päässyt Norjassa ollessani panostamaan niin paljon kuin olisi tarvis. Harmittaa, että laiva puksuttelee myös yöllä, sillä silloin menettää osan maisemista ja osan linnuistakin. Pysähdykset satamissa ovat kyllä yhtä geokätköilijän riemujuhlaa. Minulla on vain yksi kätkölöytö Norjasta.
VastaaPoistaWau, on kyllä upeat maisemat. Voisin hyvinkin tehdä tällaisen risteilyn eikä minua haittaisi yhtään ettei ”laivalla ole tekemistä”, sillä kuten sanoitkin, se juttu on juurikin nuo maisemat ja luonto. Ihan pakko nyt googeloida sitä hintaa..
VastaaPoistaOi oi, miten ihanan näköinen laiva. Tuo hytti ja nuo ruoat näyttävät kyllä todella hyville. Tämä olisi kyllä sellainen risteily, josta mekin varmasti tykkäisimme. Tänä kesänä kävimmekin Norjassa ja jäi vähän hinku takaisin.
VastaaPoistaTämä on jo vuosia ollut mielessä, haave, jonka sait taas nousemaan pinnalle. Kunpa vielä joskus. Olivat nuo maisemat niin hienoja. Nauttisin niistä ennen kaikkea kameran kanssa. Aila
VastaaPoista